emag

joi, 19 ianuarie 2012

Noua taxa auto - eliminarea unei discriminari in favoarea altei discriminari

La inceputul lunii ianuarie 2012 a intrat in vigoare noua lege a taxei de poluare. Legea 9/2012 privind taxa pe emisiile  poluante a abrogat  infama OUG 50/2008 privind taxa de poluare. Noua lege se vrea a elimina complet discriminarile din legea veche, creand un cadru legal prin care cel care polueaza plateste, indiferent de unde si-a cumparat masina. Asta este cel putin teoria...
In practica lucrurile stau foarte diferit. Noua lege, in loc sa elimine discriminarea, o favorizeaza. Prin aceasta lege nu se sanctioneaza poluarea, ci vanzarea de masini. Este mai mult o taxa pe tranzactii. Astfel, doar cei care cumpara vor fi obligati la plata taxei. Prin urmare nu toti cei care au masini si le folosesc, deci polueaza , platesc, ci doar cei care vor sa cumpere o masina.Noutatea fata de vechea lege este ca indiferent de unde cumpara masina, din strainatate sau din tara, chiar masini inmatriculate inainte de anul 2007, cumparatorul va fi nevoit sa achite aceasta taxa.
Prin noua lege , se incalca in lant  unele principii  comunitare si constitutionale de drept. 
In primul rand, libertatea de circulatie a bunurilor pe teritoriul Romaniei este indirect eliminata. Datorita faptului ca taxa auto se va plati si pentru masinile inmatriculate in tara inainte de anul 2007, se va ajunge la situatii in care vanzatorul unei masini vechi, inmatriculate, sa fie obligat la plata unei taxe care mai mult ca sigur ca depaseste valoarea masinii vandute. Astfel un vanzator al unei Dacii cu o vechime de vreo 20 de ani, va suporta o taxa mai mare ca si pretul pe care l-ar obtine din vanzarea masinii. Zic vanzatorul pentru ca pana la urma in pretul de vanzare al masinii se va gasi si aceasta taxa, care va fi suportata in final de vanzator, pentru ca , dupa parerea mea, va fi imposibil ca un cumparator sa plateasca 2000 lei pentru masina si dupa aceea 10.000 lei pentru inmatricularea ei. In asemenea conditii, nimeni nu va cumpara o asemenea masina, deci vanzatorul va suporta taxa in sensul ca nu isi va mai vedea masina cumparata veci. In concluzie, din cauza nivelului prohibitiv al taxei nu se va mai putea vinde nici o masina veche.
Prin faptul ca vanzatorul este oprit a isi vinde masina, se incalca un principiu garantat de Constitutia Romaniei, si anume principiul garantarii proprietatii. Proprietatea este dreptul proprietarului unui bun de a dispune de acesta dupa bunul sau plac. Ori, impunand asemenea taxe ridicate, proprietarul nu poate dispune de bunul sau in sensul vinderii acestuia. Va avea doar doua posibilitati: sa abandoneze masina sau sa circule cu ea in continuare, deci sa polueze- bineinteles fara a plati taxa de poluare. In aceste conditii, incalcarea dreptului de proprietate va atrage sanctiuni Romaniei din partea CEDO.
Concluzia este urmatoarea: O lege necomunitara a fost inlocuita cu alta la fel de necomunitara. Prin urmare, consider ca si taxele platite in baza acestei legi pot si vor fi recuperate pe calea judecatii , de catre cei care le-au platit.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.